Πολλοί πιστεύουν ότι μία ασήμαντη κουβέντα στον χώρο εργασίας είναι ανώφελη. Όμως μία νέα μελέτη ήρθε να ανατρέψει αυτή την άποψη. Αυτό που διαπίστωσε είναι ότι όταν συζητάμε για ανούσια θέματα με τους συναδέλφους, τα οποία δεν σχετίζονται με την εργασία, έχουν αρκετά οφέλη και ας μην τους δίνουμε αξία.
Το πρώτο και κυριότερο είναι η προώθηση της ευημερίας: Για να μετρήσουν τον αντίκτυπο της μικρής συζήτησης στην ευημερία των εργαζομένων, οι ερευνητές πειραματίστηκαν με 151 υπαλλήλους πλήρους απασχόλησης που εργάζονται σε εννέα έως πέντε θέσεις εργασίας εκτός σπιτιού.
Αφού έλεγξαν τη βασική δέσμευση των συμμετεχόντων για μικρές κουβέντες, οι ερευνητές ρώτησαν σχετικά με τα επίπεδα της μικρής αυτής ομιλίας για όλη την ημέρα και ζήτησαν από τους ερωτηθέντες να αξιολογήσουν τα συναισθήματά τους, την παραγωγικότητα της εργασίας και τη συνολική τους αφοσίωση. Οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν τρεις συζητήσεις την ημέρα – πρωί, νωρίς το απόγευμα και βράδυ – για 15 συνεχόμενες εργάσιμες ημέρες.
Αυτό που βρήκαν ήταν ότι «η μικρή συζήτηση ενίσχυσε τα καθημερινά θετικά κοινωνικά συναισθήματα των εργαζομένων και συνέβαλε στο να αισθάνονται συνδεδεμένοι μεταξύ τους». Οι ερευνητές κατέληξαν γρήγορα στο συμπέρασμα, ότι η μικρή συζήτηση δεν είναι κουτσομπολιό ή μακρόχρονη διαφωνία για ένα αναποτελεσματικό αφεντικό. Αντίθετα, ενισχύει τις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ τους για αρκετό καιρό.
Ενώ οι ερευνητές έμαθαν ότι η μικρή κουβέντα ανυψώνει τα συναισθήματα των υπαλλήλων, διαπίστωσαν επίσης ότι το κουτσομπολιό αποσυντόνιζε αρκετούς να μένουν παραγωγικοί στην εργασία τους. Ωστόσο, οι εργαζόμενοι που είχαν υψηλότερο επίπεδο αυτοπαρακολούθησης, μπορούσαν αποτελεσματικά να αποδεσμευτούν από μικρές συζητήσεις για να μετριάσουν την απόσπαση της προσοχής.
Το δεύτερο όφελος είναι ότι «χτίζει» γέφυρες: Αντί να σταματούν οι μικρές συνομιλίες ως χάσιμο χρόνου, οι προϊστάμενοι, μπορούν να αγκαλιάσουν τη μικρή συζήτηση ως τρόπο βελτίωσης των σχέσεων των συναδέλφων, του ηθικού της ομάδας και της παραγωγικότητας . Οι επόπτες που δημιουργούν χώρο για τη μικρή ομιλία, θα επωφεληθούν από την αυξημένη συνεργασία, τη δημιουργικότητα και τη μεγαλύτερη συνοχή, έγραψαν οι συγγραφείς. Αυτό ισχύει και για τις προσωπικές συναντήσεις καθώς και για εικονικές συναντήσεις.
Για τη διευκόλυνση των μικρών συζητήσεων, οι διευθυντές θα πρέπει να αφήνουν χρόνο πριν ξεκινήσει μια συνάντηση για να νιώσουν άνετα οι υπάλληλοι και να ανταλλάξουν δυο κουβέντες, πριν ξεκινήσουν τα ζητήματα της δουλειάς. Οι ερευνητές παροτρύνουν τα αφεντικά και τους προϊστάμενους, να δώσουν λίγο χρόνο να χαιρετήσουν ο ένας τον άλλον και να έχουν χαλαρές αλληλεπιδράσεις.
Η τακτική αυτή, είναι τόσο απλή και όμως τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά. Αυτός ο χρόνος που αφιερώνεται, μπορεί να μην φέρει κάποιο συμπέρασμα ή να μην έχει ουσία, όμως οι επιδράσεις σε άλλους τομείς όπως η παραγωγικότητα, η αλληλεγγύη και η απαλλαγή από μία στρεσογόνο κατάσταση, είναι οφέλη που δεν μπορούν να παραβλεφθούν.
Διαβάστε επίσης:
Οι 4 νέες τάσεις που θα επικρατήσουν στην εργασία
Google: Τηλεργασία για όλους μέχρι τον Ιούλιο του 2021
Η “πράσινη” ανάκαμψη μπορεί να δημιουργήσει 400 εκατ. θέσεις εργασίας έως το 2030
Ακολουθήστε το Portraits στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση