«Soft skills» ή αλλιώς οι «μη τεχνικές δεξιότητες», ονομάζονται οι δεξιότητες που μπορούν να φανούν χρήσιμες σε πολλά διαφορετικά είδη εργασίας. Πρόκειται για προσωπικές ιδιότητες και συμπεριφορές που μπορούν να βοηθήσουν έναν υποψήφιο να συνεργαστεί καλά με άλλους και να συνεισφέρουν θετικά στον εκάστοτε επαγγελματικό χώρο. Μερικές φορές υπερτερούν των hard skills και αυτό γιατί δεν μπορούν να διδαχθούν όπως η κριτική σκέψη ή επικοινωνία. Μάλιστα, οι εργοδότες έχουν αναπτύξει αρκετές τεχνικές για να αξιολογήσουν τα soft skills ενός υποψήφιου εργαζόμενου. Αν είστε εργοδότης ή αν ανήκετε στο τμήμα ανθρώπινου δυναμικού μιας εταιρείας, δείτε παρακάτω τα βασικότερα soft skills και ποιές είναι οι βασικότερες μέθοδοι για να τα διακρίνετε και να τα αξιολογήσετε.
Πρωτοβουλία
Αν θέλετε να ερευνήσετε αν μπορεί ο υποψήφιος να αναλάβει πρωτοβουλίες όταν προκύψουν προβλήματα πάνω στη δουλειά χωρίς να περιμένει από κάποιον άλλον οδηγίες, ζητήστε του να προσδιορίσει ένα πρόβλημα που αντιμετώπισε στον προηγούμενο χώρο εργασίας και ποια μέτρα πήρε για να το διορθώσει.
Δεξιότητες επικοινωνίας
Οι δεξιότητες επικοινωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντικές ειδικά στις μεγάλες εταιρείες. Ένας καλός τρόπος για να αξιολογήσετε τις δεξιότητες της επικοινωνίας επικοινωνίας ενός υποψηφίου είναι να του ζητήσετε συνοδευτική επιστολή. Ένα καλά γραμμένο, χωρίς σφάλματα συνοδευτικό γράμμα και το βιογραφικό σημείωμα είναι μια καλή ένδειξη γραφής. Οι λεκτικές επικοινωνιακές δεξιότητες μπορούν να αξιολογηθούν στο στάδιο της συνέντευξης.
Δεξιότητες λήψης αποφάσεων
Η σωστή λήψη αποφάσεων απαιτεί την κριτική σκέψη και την κριτική σκέψη απαιτεί την αυτογνωσία. Για να εξετάσετε την κριτική σκέψη ενός υποψηφίου, ζητήστε του να περιγράψουν και να εξηγήσει μια πράξη που έκανε και ήταν ενάντια στις πεποιθήσεις του.
Δυνατότητα να μαθαίνει κανείς από το παρελθόν
Η ικανότητα μάθησης από το παρελθόν και η εφαρμογή της γνώσης που αποκομίζει κανείς σε νέες καταστάσεις δείχνει νοημοσύνη και ευελιξία. Δώστε στον υποψήφιο σας ένα υποθετικό πρόβλημα άσχετο από τις προηγούμενες του εμπειρίες για να διαπιστώσετε αν μπορεί να αξιοποιήσει τις παλιές του γνώσεις σε κάτι νέο.
Ομαδικότητα
Η ομαδικότητα είναι σημαντική για τις περισσότερες θέσεις εργασίας αφού βοηθά στην γρηγορότερη και αποτελεσματικότερη εκπλήρωση των καθηκόντων. Η συνεργασία σε διάφορα καθήκοντα μειώνει το φόρτο εργασίας για όλους τους υπαλλήλους, δίνοντάς τους τη δυνατότητα να μοιράζονται ευθύνες ή ιδέες. Ρωτήστε τον αν μπορεί να σας αναφέρει μερικά θετικά στοιχεία συναδέλφων του.
Ερωτήσεις συνέντευξης
Οι ερωτήσεις συνέντευξης επικεντρώνονται κυρίως σε γεγονότα και όχι τόσο σε υποθετικές καταστάσεις. Δείτε μερικές χρήσιμες ερωτήσεις που μπορείτε να ρωτήσετε σε μία συνέντευξη:
- Περιγράψτε μια στιγμή που είχατε πρόβλημα με έναν προϊστάμενο και τι κάνατε για να το λύσετε.
- Πείτε μου για μια εποχή που δυσκολευθήκατε να βοηθήσετε άλλους να συνεργαστούν μεταξύ τους σε ένα κρίσιμο πρόβλημα και πώς το χειριστήκατε.
- Πείτε μου ποιος είναι ο καλύτερος εργοδότης για εσάς μέχρι στιγμής και τι μάθατε από αυτό το άτομο.
- Περιγράψτε ένα πρόβλημα που αντιμετωπίσατε, το οποίο ήταν σχεδόν συντριπτικό και πώς το ξεπεράσατε.
- Έχετε κάνει λάθος; Πώς το χειριστήκατε;
- Αντιμετωπίσατε ποτέ μια δύσκολη κατάσταση με έναν εργοδότη ή συάδελφο; Πως την αντιμετωπίσατε;
Να θυμάστε ότι οι πρώην εργοδότες, οι συνάδελφοι του υποψηφίου αλλά και τα social media μπορούν να σας δώσουν αρκετές χρήσιμες πληροφορίες για τον χαρακτήρα και την προσωπικότητα του.